Selecteer een pagina

U denkt: de accountant heeft het pand verlaten, de jaarrekening is weer goedgekeurd, ik kan weer rustig ademhalen. En dan stel ik u de vragen: Hoelang maakt u al gebruik van uw huidige accountant en is uw huidige accountant (nog) wel  de juiste voor uw organisatie?

Ik schrijf deze blog om u wakker te schudden. Misschien maakt u al jaren gebruik van dezelfde accountant en vindt u dit wel comfortabel of misschien is dit een onderwerp waar u alweer even niet aan toegekomen was. Door een steeds grotere vraag naar transparantie en verantwoording is dit een belangrijk onderwerp. Ik zie nog regelmatig goedgekeurde jaarrekeningen met fouten voorbij komen of organisaties waarbij de processen niet conform de wetgeving zijn.

Uit ‘good governance’  oogpunt is het verstandig is om elke 8 tot 10 jaar een met een andere accountant te werken. Het is immers van belang dat de accountant onafhankelijk en voldoende kritisch blijft en met een frisse blik kijkt naar de systemen, processen en cijfers. Een accountant die al geruime tijd bij uw organisatie controleert kan u deze onafhankelijkheid en de frisse blik niet garanderen.

Daarnaast is het goed u de vraag te stellen welk type accountantskantoor uw organisatie nodig heeft. Eisen subsidieverstrekkers of het bestuur één van de ‘Big Four’ accountantskantoren (Ernst & Young, KPMG, Deloitte, PWC) en mocht dit zo zijn, wat is hierachter de reden? Immers al deze kantoren zijn in de afgelopen jaren in diskrediet gebracht door twijfelachtig gedrag. Een groot kantoor heeft hoogstwaarschijnlijk experts in dienst op het gebied van BTW, Vennootschapsbelasting, ANBI-regelgeving etc), maar geven ze de klant ook de benodigde persoonlijke aandacht, of bent u enkel een nummer? Gaat als u belt met een vraag direct de meter lopen, of ziet de accountant het beantwoorden van u vragen als onderdeel van de service welke ze bieden?

Is uw accountant een partner die graag ziet dat u uw systemen en processen op orde heeft, en u daarom proactief adviseert? Of neemt uw accountant vooral een controlerende rol? En wat heeft uw organisatie nodig? Wellicht heeft u zelf de expertise al in huis (een controller/hoofd financiën) , doet de penningmeester de administratie of heeft u deze ge-outsourced, en zou u juist een adviserende rol zeer op prijs stellen.

En wat is de prijsstelling van uw huidige accountant? Heeft u wel eens een offerte opgevraagd bij een kleiner kantoor? Vaak liggen de uurtarieven van accountants en zelfs partners bij kleinere kantoren significant lager dan bij de ‘Big Four’.

Er is een aantal accountantskantoren met veel klanten in de filantropische sector. Deze kantoren hebben ruime ervaring met het controleren van verstrekte en ontvangen subsidies, nalatenschappen, jaarrekeningen volgens richtlijnen 640 en 650, ANBI-regelgeving et cetera.  Het kan fijn zijn om met een kantoor te werken welke meer klanten in deze sector heeft.

Ikzelf heb geen voorkeur voor een klein of groot accountantskantoor, met beide heb ik zeer positieve en negatieve ervaringen. Het is volledig afhankelijk van wat u organisatie nodig heeft welk accountantskantoor u het beste zou kunnen bedienen.

Als dit artikel u aan het denken heeft gezet en u wilt hierover eens van gedachten wisselen, schroom dan niet om contact op te nemen via info@filantropieadvies.nl